söndag, september 06, 2009

Lincoln continental

Tänkte det var dax för en utvärdering av Lincolnen som jag kört runt i ett tag. Har ju milt sagt vart en annorlunda upplevelse med en del krångel denna vecka men annars rätt så lugn. Komfortkänslan i bilen e riktigt bra då man mer eller mindre gungar fram på vägen. Dock avtar sportigheten med gungandet och man kan svänga ratten ca 3 cm utan att bilen svänger vilket gör att den direkta styrkänslan saknas. Växlingarna har fungerat helt ok, ibland lite ryckigt och under en dag denna vecka så vägra den att växla upp från första växeln vilket var lite jobbigt. Dock har denna bil lika mycke elektronik som en dator och fungerar också likadant. Så genom att starta om bilen så funkade växellådan igen! Samma sak gäller förövrigt oljetrycket som ibland försvinner. Då är det bara stanna och starta om för att sen köra vidare.

Bränsleekonomin är inte helt fy skam den heller med tanke på att vi pratar om ett mindre frakfartyg som är ca 20 år gammalt. Har slitigt med att få den att dra 1.15/10 km.. dock förstör bilköerna på väg hem från jobbet så jag skulle kunna få den att dra lite mindre.
Som alltid med lyxbilar så är det en special version.. Vad det innbär vet jag inte men kan vara min shyssta läderklädsel eller att den faktiskt kan ta 6 personer!
Bilen har endast 27 700 mil på sin andra motor.. som ny nästan!
Knapparna för att öppna skuffen och tankluckan, tog mej ca 10 min att hitta denna knapp när jag skulle tanka den första gången.
Säger helt enkelt som Marcus: "Gratis är gott!"
Nu e ju bara frågan om vilken bil man ska skaffa som nästa.. tankarna har ju gått från en yaris till en mustang och nu till en saab cab och kanske det vore lite tufft med en truck också! Nångång ska man ju leva den ameikanska drömmen! Frågan e ju om det motiverar nog att man kan ha cyklarna där bak eller inte..?

Sist bjuder jag på en liten bild som sammanfattar amerikas framtid =D

2 kommentarer:

Jesper Löfgren sa...

Patriotismen är som vanligt hög ;)...

Köp fan ingen truck, det är fan onödigt för dig... Köp en Subaru eller en Audi, bra bilar de...

Johan sa...

Jag röstar för truck! Att ha bott i USA utan att inneha en truck måste kännas lite "fattigt" ;). Dessutom har du ju helt rätt att den är praktisk.