söndag, januari 10, 2010

Kolfiberporr!


I sann prylbögsanda har jag nu skaffat mej en ny leksak! Det hela började med att jag ringde runt och kollade om det var någon cykelaffär som hade en Stumpjumper comp i lager då de var slut hos Specialized. Svaret man fick var nej och att 26 tums hardtails var dött här. Lyckades dock lirka fram en annan deal hos en gubbe en bit norr om Charlotte. Så precis efter att jag fått vår nya bil bar det av norrut till Conover och Lightning Cycles. Var faktiskt en sjuk skön affär! lite som en Mama and Papa store =D Var en gubbe på ca 55-60 och hans fru som hade affären och all övrig tid spenderades på en cykel eller på skidor. Så nu har jag fått en rejäl genomgång över hur alla skidbackar i North Carolina ser ut. Hur som så hade gubben iaf beställt hem en cykel till sig men ångrat sig lite och bestämmt sig för att fortsätta köra sina gamla cyklar och kanske beställa en ny först till våren så då vill han sälja iväg den lite snabbt. Så det var bara att tacka och ta emot då han pruta 1300 dollar och jag har nu en ny cykel =D

Så nu har jag hakat på den nya trenden med 29ers. Vet fortfarande inte om det är bättre eller ej då det är stendött med dem i sverige men i charlotte har nog ca 50 % en.. Jag var lite orolig att man skulle sitta lite för högt upp och det skulle kännas som att cykeln var för stor. Men efter att testat den så måste jag erkänna att det inte var någon skillnad alls i hur man sitter, kanske lite mer upprätt men inte högre upp.

Hann även med en väldigt kort provtur på min hemmaled och det kändes helt bra! Men krävs lite mer cykling för jag ska kunna uttala mej om 26 vs 29..

Enda problemet med denna cykel e nog att jag nu har en sjukt bra cykel vilket betyder att jag måste bli snabb. E ju lite tattigt och ha bra grejer och sen cykla runt i söndagstempo...

5 kommentarer:

Fahle sa...

Ojdu! Vad väger den? Är bakhjulet också 29 tum? Fattade inte det där med priset, du menar att den kostar 1300 dollar va?

Hans sa...

ne, betala 2000 för den, ordinarie pris e 3300.. och jo, allt e 29.

Den väger 11.3 kg.. tror det e däcken som gör att den inte väger mindre

Anonym sa...

Jääävligt fet cykel! riktigt avis!


http://iof1.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_1990/ImageVaultHandler.aspx
sida 19 punkt 1.9.3 "Fram- eller bakhjul får ej vara större än 29 tum"

Så det är ju dessutom lagligt. Nu är ju då frågan varför det är så få som kör med 29" i sverige.. När vi körde birken så reagerade jag inte på att någon hade det. Och där har man nog fördel av det.
Min idé är att det måste vara bättre med 26 så länge banan har en låg medelfart med mkt tekniska grejer. Frågan är vart gränsen går när det är bättre med 29..

För du kan nog göra bort dig rejält om du kommer ut med 29 o de går mellan 10-15 i hastighet, kanske till o med upp mot 20?! Du får ge ett rejält utlåtande på de där sen. Tror jag kan vinna lite tid på de där på birken..!



//Emil W
(gick inte o logga in..)

Hans sa...

jo, ska bli intressant och se varfor.. for har verkar de nastan ha lagt av med 26 HT.. anting 26 FS eller 29 HT e de vanligaste.. finns ju tom en del 29 FS

Haleigh sa...

oh wow! that is a freaking cool bike!! you must have an awesome wife who would let you get that one ;) haha..