söndag, juni 13, 2010

Charleston - Del 3: Värmebölja

Gjorde vår del as turistbesök också och för att göra Johan lite extra glad besökte vi Fort Moultrie,

Fort Moultrie is the name of a series of citadels on Sullivan's Island, South Carolina, built to protect the city ofCharleston, South Carolina. The first fort, built of palmetto logs, inspired the flag and nickname (Palmetto State) of South Carolina. It is named in honour of the commander in the battle, General William Moultrie.

Var ingen direkt höjdare men väl värt de 30 min de tog iaf! Tok hungriga som vi var då vi skippade frukost så fortsatte vi istället till ett lokalt hamburgerha som vi fått rekomenderat. Var döpt efter Edgar allan Poe och riktigt tufft faktiskt. Lite mer krigshistoria i bilden nedan å ;)
De bästa var dock hamburgarna som var helt sjukt goda! Min "The golden Bug" hade vitlöksmögelost på sig vilket inte e helt fel! Kolla tjockleken på den godsaken å!
Efter det blev de havet och stranden då det var 35-40 grader ute hela helgen.. Helt ok strand med rätt lite folk och långgrunt och fint så kan inte klaga.
Ingen som behöver gömma sig i vassen här inte!
Kvälls två skola i södermat hade fisk på planeringen och fisk blev det! Startade kalaset med en crabcake vilket var lite halvgott ungefär men min Tilapia var sjukgligt god!
Tror jag skulle kunna bli en mat-turist, gillar hela konceptet med att resa och äta god mat =D och denna helg var en klockren sådan!
Och lite carspotting på det men nån form av Bentley parkerad runt hörnet..
Souther-style hus som vi såg ungefär överallt.. Gillr dessa hus med stora verandor, som gjort för att dega utomhus =D
Och sist men inte minst, utsikten från fönstret!
Kan iaf summera vår snabbvisit i Charleston med en massa god mat, favoriten e nog hamburgaren och sen kommer frityrkalaset frn första kvällen =D En massa trevliga små hus och ställen med öl och vin och sjukt varmt och fuktigt. Vet ocks åvarför södern kallas för disty south, e rätt skabbigt så fort man kommer utanför centrum och sjukt kassa vägar. Stan får iaf 4 av 5 bananer för god mat och trevlig stämning! Johan hade nog kunnat höja mitt betyg till 4.5 då han hade fått fnatt över alla militärgrejer som vi inte riktigt orkade ta oss till.

En ännu bättre nyhet och nästa weekendtripp kommer nu till helgen! Mina mtb-kompisar planerade in en tur upp till helgen när jag var borta och bokade direkt in mej i deras stuga så nu ska de bli lite riktig cykling! Ytterliggare lite bättre blev det då vi dessutom får låna stugan gratis av Doktorn med egna leder's granne =D

Nu ska jag njuta av åskan utanför och se på Ronin!

2 kommentarer:

Johan sa...

Hur var den södern om du jämför med Louisianna, Atlanta och övriga södern som vi åkte igenom?

Lite besviken på dig att du inte besökte mer krigsmonement, jag trodde jag hade lärt dig lite =)

Hans sa...

South Carolina kanns lika smutsigt och fattigt som alla andra s;derstater.. Var faktiskt en stor skillnad mot North carolina.

Det finns fina omraden men i overlag verkar folk vara tjockare och fattigare!

Och att besoka ett krigsmoment ar en stor bedrift for mej =D