lördag, augusti 14, 2010

Nytt försök..

Som tidigare nämnt så uppgradera jag min trasiga Edge 305 till en 500.. Efter tre testturer insåg jag dock att 500 är helt urkass att cykla i skogen med. På min edge 305 kunde man välja mellan två olika alternativ på när den skulle logga ens position, varje sekund eller varje gång man ändrar riktning. På edge 500 har man inte den valmöjligheten utan den loggar positionen varje gång man byter riktning. Det funkar helt ok på landsväg men med slingrande leder är det inte direkt optimalt enligt mina tester..

Idag körde vi en riktigt trixig led som är 15.3 km lång, min gamla gps gav 13.8 vilket är en miss på ca 10 %. 500:an 10.5 km ena varvet och 10.8 km på det andra vilket är en miss på ca 30 %.. Var inte helt nöjd då den kostade 1,400 kr mer än min gamla GPS så for in till REI som nu börjar bli min favorit affär.. Bara tala om vad jag tyckte var dåligt, gå och välja ut en ny GPS och betala mellanskillnaden. Kvittde helt att jag redan använt den 3 gånger och monterat alla grejer på mina cyklar.

Så nu sitter jag på en värsting GPS, Garmin edge 705! Den tuffaste funktionen är att den har navigering och att man kan lägga in planerade rutter att följa och sen bli guidad runt. Lite häftigt är det också att man kan tävla mot sig själv eller andra genom att ladda in deras gps-logg. Har alla de vanliga funktionerna som en cykeldator har plus att man kan se lutning när man klättrar och annat onödigt men ack so viktigt =D

Den kan även användas som en vanlig GPS för att hitta resturanger osv. Eller nått så enkelt som att köra tillbaka till startpunkten då man är förvirrad och vilse..

Pirogbak nu! Hoppas de ska bli lika goda som de Niclas mamma brukade ha liggandes i frysen i Årby =D

2 kommentarer:

Anonym sa...

Prylnisse

//Pappa

Anonym sa...

Körde första riktiga passet idag sen midsommar. 71 km och 29,0 km/h i snitt fick slita rejält då jag mer eller mindre väggade på väg hem.

Niclas